Mr. Hendrik Jan Bos bij Tros Radar maandag 27 november

Radar besteedt tijdens de uitzending van 27 november 2023 aandacht aan witwascontroles. Hierbij vraagt de bank je om gegevens.
Lever je deze niet aan? Dan kan de bank jouw rekening blokkeren of opheffen.
Welke gegevens ben je verplicht te geven en wat kun je doen als je het niet eens bent met de vragen die gesteld worden tijdens een screening?

Lees meer:
https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/vanavond-in-radar-agressieve-energiebemiddelaars-en-witwascontrole-door-banken/

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/word-je-ondervraagd-door-jouw-bank-dit-kun-jij-doen/

Vanavond is Mr. Hendrik Jan Bos bij Tros Radar om te spreken over dit onderwerp.

Bekijk Radar maandag 27 november 2023 om 20.25 op NPO2.

Radar besteedt tijdens de uitzending van 27 november 2023 aandacht aan witwascontroles. Hierbij vraagt de bank je om gegevens. Lever je deze niet aan? Dan kan de bank jouw rekening blokkeren of opheffen. Welke gegevens ben je verplicht te geven en wat kun je doen als je het niet eens bent met de vragen die gesteld worden tijdens een screening? Radar vraagt het advocaat Hendrik Jan Bos.

Wat is de Wwft?

Screening door banken vindt plaats om ongewone uitgaven of inkomsten van klanten te controleren op basis van de Wwft. De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) geldt sinds 2008 in Nederland en is in het leven geroepen om het witwassen van crimineel geld te bemoeilijken en om de kans op financiering van terroristische activiteiten te verkleinen.
Banken en andere instellingen zijn door de Wwft verplicht ongebruikelijke transacties te melden en onderzoek te doen naar haar klanten, om zo mogelijke risico’s van witwassen of financiering van terroristische activiteiten uit te sluiten.

Doen banken dit onvoldoende volgens toezichthouder De Nederlandsche Bank, dan ontvangen zij een hoge boete. Om haar klanten te controleren, ondervraagt de bank hen bij ongebruikelijke transacties. Dit kan al bij elke transactie zijn boven de honderd euro.

Waarom word je gescreend?

Banken vertellen vaak niet waarom je ondervraagd wordt. Zij willen criminelen niet helpen met het openbaar maken van het risicoprofiel van hun klanten.

Tijdens een screening vraagt de bank je om bepaalde gegevens en eventuele aankoopbewijzen. De bank kan jouw rekening opheffen als je deze gegevens niet aanlevert. Als klant sta je daarom soms met je rug tegen de muur.

Wanneer is een transactie ongebruikelijk?

Omdat banken geen antwoord willen geven op de vraag waarom jij als klant ondervraagd wordt, is het vaak onduidelijk welke transactie nu wel of niet ‘ongebruikelijk’ is. Voorbeelden van ‘ongebruikelijke’ transacties zijn ongewone geldopnames of betalingen, transacties die niet passen bij het gewone bestedingspatroon van de klant of transacties naar landen met hoog risico.

Wat doe je als je het niet eens bent met de vragen tijdens een ondervraging door de bank?
Om te bepalen wat ‘redelijke’ vragen zijn kun je volgens advocaat Hendrik Jan Bos, gespecialiseerd in het procederen tegen banken, jouw eigen privacy het best als uitgangspunt nemen. “Leg alles daarnaast schriftelijk vast, als je overgaat tot het indienen van een klacht bij je bank”, geeft Bos als advies als je besluit bezwaar te maken.

“Als je vindt dat jouw bank aan jouw privacy komt en je te intieme vragen stelt, kun je overgaan tot het indienen van een klacht”, legt Bos uit. “Dit doe je eerst bij je bank en daarna bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Ga bij jezelf na: ‘Is dit redelijk wat de bank van mij vraagt?”

Volgens Bos is het aanspannen van een kort geding een andere optie als je rekening is geblokkeerd door je bank, en er haast bij is geboden. Al raadt de advocaat dit niet aan. “Zover komt het vaak niet en dat kost een hoop geld.”

Daarnaast wijst Bos ook op de termijn die de bank je geeft om bepaalde gegevens aan te leveren. Het kan zijn dat je de termijn te kort vindt om bepaalde gegevens aan te leveren omdat jouw bank de rekening anders blokkeert. “De termijn moet wel redelijk zijn”, vertelt Bos. Dit kun je op dezelfde manier kenbaar maken bij jouw bank, door het indienen van een klacht.

“Houdt de redelijkheid vanuit jouw bank op? Dan kom je weer uit bij de kortgedingrechter.” Bos benadrukt wel dat het ook hier, vaak niet zo ver komt.

Jouw bank heeft jouw rekening geblokkeerd. Waar kun je terecht?

“Je hebt in Nederland het recht op een basisbetaalrekening. Je moet je huur kunnen betalen en je salaris kunnen ontvangen”, legt Bos uit. Het kan zijn dat banken vragen naar banken waar je eerder klant bent geweest. “Vertellen dat je rekening is opgeheven bij een andere bank vanwege een screening, werkt niet in je voordeel. Maar als je erover jokt, kan dat ook aanleiding voor de nieuwe bank om jou te weigeren als klant”, licht Bos toe.

Bron: https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/word-je-ondervraagd-door-jouw-bank-dit-kun-jij-doen/